کد مطلب:47049
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
از آن جا كه در قرآن است و ما به آيات ناسخ عمل مي كنيم , آيا درست است بگوئيم آيات منسوخ كهنه شده و فايده اي ندارد؟
نسخ به معناي ازاله و ابطال و عوض كردن حكم و جانشين كردن حكمي به جاي حكم ديگري است . در واقع زمان مصلحت حكم منسوخ به سر ميآيد و مدتش تمام مي شود و حكم ديگري جاي آن رامي گيرد. به عقيدهء بعضي از محققان در قرآن مجيد آيهء منسوخي يافت نمي شود. مرحوم آيت الله خويي (ره ) درتفسير 36مورد از آيات را نقل و نسخ را در همهء موارد ردّ و فقط يك مورد را قبول مي كند و آن آيهء 13ورهء مجاده است كه آيهء 12را ـ كه معروف به آيهء نجوي است ـ نسخ مي كند, ولي در كتاب 138مورد نسخ را ذكر مي كند!
اگر نسخ را قبول كنيم , به معناي نسخ حكم است , نه نسخ قرائت و خواندن ; بنابراين آيات منسوخ , ازفصاحت و بلاغت و اعجاز برخوردار است و جزء قرآن محسوب مي شود.(1) و خواندن آن ثواب دارد و بدون وضو نمي توان بر آن دست گذاشت .
(پـاورقي 1.قاموس قرآن , ج 7 ص 55
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.